Sony Music Group (SMG), una dintre cele trei mari case de discuri alături de Universal Music Group și Warner Music Group, deține și gestionează o parte semnificativă din muzica și artiștii lumii. La fel ca și concurenții săi, SMG se opune ferm utilizării conținutului muzical de către companiile de AI pentru a antrena chatboți sau algoritmi generativi.
Sony a trimis o scrisoare către peste 700 de companii și organizații pentru a lua atitudine împotriva abuzului de drepturi de autor în practicile de antrenare a AI. Sony Music Group avertizează corporațiile care se ocupă de AI, în special inițiativele de AI generativă, că nu sunt autorizate să folosească date muzicale deținute de casă de discuri pentru a învăța algoritmii să sintetizeze conținut audio.
Scrisoarea afirmă că utilizarea neautorizată a conținutului protejat prin drepturi de autor pentru a antrena, dezvolta sau comercializa sisteme AI dăunează intereselor casei de discuri și ale clienților săi. Artiștii au dreptul să controleze și să fie compensați pentru lucrările lor, se subliniază în scrisoare. SMG interzice companiilor de AI utilizarea unei game largi de date și conținuturi legate de muzică, inclusiv arta coperților albumelor, compozițiile muzicale, versurile și toate metadatele aferente.
SMG subliniază valoarea inerentă și supremă a artei umane. Cea mai veche casă de discuri din lume, înființată în 1929, adoptă cu prudență și „responsabilitate” algoritmii AI ca instrumente creative noi și recunoaște că aceștia ar putea revoluționa modul în care compozitorii și artiștii înregistrează muzică în viitorul apropiat. Cu toate acestea, inovația nu trebuie să afecteze drepturile artiștilor muzicali de a păstra controlul asupra drepturilor de autor și de a-și câștiga existența din arta lor, spune SMG. Din acest motiv, casa de discuri interzice explicit organizațiilor terțe să utilizeze datele sale muzicale pentru antrenarea AI în „toate jurisdicțiile relevante.” Această interdicție se aplică și tuturor conținuturilor creative existente și viitoare aparținând afiliaților SMG, Sony Music Publishing și Sony Music Entertainment, chiar și atunci când astfel de conținuturi sunt disponibile public sau listate în baze de date întreținute de organizații comerciale din industrie.
Companiile de AI generativă au fost acuzate de încălcarea drepturilor de autor încă de la început, indiferent de tipul de conținut pe care algoritmii lor sunt antrenați. Înainte de SMG, celelalte două mari case de discuri și-au exprimat deja nemulțumirea față de comportamentele presupuse ilegale ale companiilor de AI în ceea ce privește muzica și conținutul protejat prin drepturi de autor.
Universal Music Group a cerut companiilor de streaming să blocheze extragerea datelor pentru antrenarea AI, amenințând chiar să își retragă întregul catalog 31,9% din muzica comercială a lumii de pe platformele care încalcă drepturile de autor. CEO-ul Warner Music Group Corp., Robert Kyncl, a mărturisit recent în fața Congresului SUA despre Legea NO FAKES, pledând pentru un sistem de licențiere liber de piață „robust” și pentru protecții legale puternice pentru a reglementa utilizarea conținutului protejat prin drepturi de autor pentru antrenarea AI.